Op 19 april was het eindelijk zover. De Suntory proeverij door Tatsuya Minagawa, de European Brand Ambassador van Suntory. Als DWS hebben we hier naar uitgekeken.
De avond begon met de Hibiki 12y, een prachtige blend. Deze 12 jaar oude blend wordt eerst op vaten gelagerd waarin voorheen de Japanse pruimenlikeur “Umeshu” in heeft gerijpt. Aan het eind van het proces wordt Hibiki gefilterd door houtskool, wat verkregen is van bamboe. Het eindresultaat is een verfijnde, mooie en zacht whisky. De distilleerderijen in Japan ruilen, in tegenstelling tot andere distilleerderijen in de wereld, geen whisky. Dus moeten zij de smaken voor hun whisky’s zelf creëren.
Tijdens het proeven gaf Tatsuya een lezing over de distilleries van Suntory en uitleg over de te proeven whisky’s. Met als basis dat de whisky altijd moet zijn: Subtle, Refined, yet Complex.
De andere te proeven whisky’s waren een opbouw. Al deze 6 whisky’s zaten minimaal in de Hibiki 17y. Het was fascinerend om te ontdekken hoe deze opbouw terug te proeven was in de Hibiki 17y.
Als “toetje” was door Arno Borsboom geregeld: The Owner’s Cask. Een Suntory Single Cask Whisky uit 1984. Niet op de Europese markt te krijgen. Een juweeltje om te mogen proeven.
Voor foto’s zie:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.121929748004214.1073741832.100005615682379&type=3